Ο Γιάννης Κουφίδης είναι Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής από το 2018. Κατάγεται από το Νομό Χαλκιδικής και κατοικεί με την οικογένειά του στα Νέα Σύλλατα, ενώ από το 1995 έως και σήμερα εργάζεται στα Νέα Μουδανιά. Όσον αφορά στις σπουδές του, το 1993 αποφοίτησε με άριστα από την Τεχνολογική Σχολή Θεσσαλονίκης, με την ειδικότητα του Τεχνίτη Αμαξωμάτων. Όντας ανήσυχο πνεύμα και με ιδιαίτερη κλίση προς το εμπόριο και την επιχειρηματικότητα, συνέχισε σπουδάζοντας σε ιδιωτική σχολή, απ’ όπου αποφοίτησε το 2015, ακολουθώντας την κατεύθυνση της Διοίκησης των Επιχειρήσεων. Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων και παράλληλα με τις σπουδές του, παρακολούθησε εποικοδομητικά Σεμινάρια και Συνέδρια όπως, μεταξύ άλλων: Σεμινάριο με θέμα την ανακύκλωση αδρανών υλικών (2004) και Σεμινάριο Οικονομικών και Management (2007). Αναφορικά με την επάρκειά του σε ξένες γλώσσες, είναι άριστος γνώστης της Αγγλικής γλώσσας. Ως προς την επαγγελματική του πορεία και εμπειρία από το 1995 έως το 2003 υπήρξε ιδιοκτήτης Τεχνικής Εταιρείας, με κύρια δραστηριότητα την ανάληψη Δημοσίων και Ιδιωτικών Έργων. Το 2003 ίδρυσε και νέα εταιρεία στη Χαλκιδική, με δραστηριότητα την αποκομιδή απορριμμάτων και την ανακύκλωση. Ταυτόχρονα, διετέλεσε Μέτοχος και Διευθύνων Σύμβουλος σε γνωστή αλυσίδα Σούπερ Μάρκετ, με το διακριτικό σήμα «Ελληνικά Μάρκετ», με έδρα της το Νομό Χαλκιδικής. Η ενασχόλησή του με τα κοινά ξεκίνησε το 2012, με την εκλογή του στη θέση του Β’ Αντιπροέδρου στο Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής. Από τις αρχές του 2018 κατέχει το αξίωμα του εκλεγμένου Προέδρου του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, του Προέδρου στην Επιμελητηριακή Αναπτυξιακή Εταιρεία της Χαλκιδικής (ΕΠ.ΑΝ.Ε.Χ.), καθώς και το αξίωμα του Αντιπροέδρου στο Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας, στο Κέντρο Επιχειρηματικής & Πολιτιστικής Ανάπτυξης (Κ.Ε.Π.Α.) στη Θεσσαλονίκη και στην «Αναπτυξιακή Χαλκιδικής Α.Ε. – Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ», με διακριτικό τίτλο «ΑΝ.ΕΤ.ΧΑ. Α.Ε.», επίσης στη Χαλκιδική. Ακολουθεί η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μας παραχώρησε, με κύριο αντικείμενο τις δράσεις και τον προγραμματισμό του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής.
Το Επιμελητήριο Χαλκιδικής, Πρόεδρε, μετρά σχετικά λίγα χρόνια ζωής. Πόσα μέλη το απαρτίζουν και ποιες είναι οι σχέσεις τους με τον Φορέα;
Η πανδημία και η ενεργειακή κρίση ταλάνισαν την ελληνική οικονομία. Ποιο είναι το αποτύπωμα που άφησαν στο επιχειρείν της Χαλκιδικής;
Η Χαλκιδική είναι μία περιοχή με ιδιαίτερα αναπτυγμένο πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, αλλά αντίστοιχα και τριτογενή, στον οποίο εμπίπτει και ο τουρισμός. Η πανδημία φυσικά και άφησε το αποτύπωμά της και στην περιοχή μας, αφού παρατηρήθηκε σημαντική μείωση στον τουρισμό, αλλά και στη μεταποίηση. Μείωση τζίρου σε ποσοστό περίπου 60% για τις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής, μικρό ποσοστό απολύσεων, αλλά και χρήση των μέτρων ενίσχυσης ήταν μερικά από τα χαρακτηριστικά της πανδημίας στη Χαλκιδική. Ωστόσο, η ενεργειακή κρίση είναι αυτή που φαίνεται ότι επιδρά περισσότερο αρνητικά στις επιχειρήσεις της Χαλκιδικής, καθώς η εκτίναξη των τιμών στην ενέργεια και οι αυξήσεις σε πρώτες ύλες δυσκολεύουν πολύ τον προγραμματισμό και την κατάρτιση ρεαλιστικών προϋπολογισμών, βασικό στοιχείο της επιχειρηματικότητας. Από την άλλη, ο πόλεμος στην Ουκρανία συντέλεσε στο να ανακοπεί το ρεύμα των «εύρωστων» τουριστών από την Ουκρανία, αλλά και τη Ρωσία. Ευτυχώς, φαίνεται ότι η Κεντρική Ευρώπη αρχίζει να επανακάμπτει στη Χαλκιδική, οπότε αυτό είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα για τη σεζόν που έρχεται.
Το Επιμελητήριο Χαλκιδικής διοργανώνει τα πολύ σημαντικά Bραβεία Eπιχειρηματικότητας. Πείτε μας δυο λόγια για το θεσμό αυτό.
Τα Βραβεία Επιχειρηματικότητας έχουν όντως εξελιχθεί σε μια διοργάνωση-θεσμό, που δημιούργησε η δική μας Διοίκηση και φέτος είναι αισίως η τρίτη συνεχόμενη χρονιά, που θα τα πραγματοποιήσουμε. Στόχος μας είναι, μέσα από μια τέτοια διοργάνωση κύρους, να αναδειχθούν οι επιχειρήσεις της Χαλκιδικής και να τους δοθούν τα εργαλεία για εξωστρέφεια και επικοινωνία.
Θα θέλαμε να μας μιλήσετε και για την επίσης επιτυχημένη δράση Τaste Halkidiki, που υλοποιείται από το Επιμελητήριο Χαλκιδικής, με αφορμή τον εορτασμό για τη συμπλήρωση 30 χρόνων λειτουργίας του, το 2021.
Το Taste Halkidiki ξεκίνησε ως ένα ευρωπαίκό πρόγραμμα Leader. Σε αυτό είδαμε μία πραγματική ευκαιρία να προωθήσουμε την τοπική γαστρονομία ως εναλλακτική μορφή τουρισμού, αλλά και να συνδέσουμε τους τρεις τομείς της οικονομίας -πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή- μεταξύ τους, μέσα από τις δράσεις του Taste Halkidiki. Μέχρι στιγμής έχουμε πραγματοποιήσει δύο Φεστιβάλ Γαστρονομίας, τρία famtrips για δημοσιογράφους και bloggers, μία σειρά βιωματικών σεμιναρίων για τους παραγωγούς της Χαλκιδικής και τους επιχειρηματιές της εστίασης και της φιλοξενίας, ενώ σε λίγες ημέρες ξεκινάμε μια νέα δράση, τα «Halkidiki Treats – Τα κεράσματα της Χαλκιδικής», με στόχο να ενταχθούν τα προϊόντα του τόπου στην εστίαση και τη φιλοξενία.
Υπάρχει, Πρόεδρε, στην ευρύτερη περιοχή της Χαλκιδικής σύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον Τουρισμό;
Όπως σας ανέφερα ήδη, η σύνδεση αυτή είναι μέρος των στρατηγικών στόχων του προγράμματος Taste Halkidiki. Είναι πολλοί πλέον οι επισκέψιμοι χώροι παραγωγής και τα Οινοποιεία, ενώ οι επισκέπτες μπορούν να ζήσουν μοναδικές εμπειρίες συνδεδεμένες με την παράδοση και την γαστρονομία, σε χωριά λιγότερο τουριστικά και καθόλη τη διάρκεια του έτους. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε και το πρόγραμμα KOUZINA του Δήμου Αριστοτέλη, το οποίο στηρίζει επίσης το Επιμελητήριο Χαλκιδικής και μετρά τουλάχιστον 10 χρόνια ζωής, έχοντας καταφέρει, με μοναδικό ομολογουμένως τρόπο, να συνδέσει τα προϊόντα, τους ανθρώπους και τον πολιτισμό της περιοχής, με τον τουρισμό.
Πείτε μας με λίγα λόγια και για το έργο σας κατά την πρώτη θητεία σας, καθώς και για το ποιο είναι συνολικά το όνειρό σας για το Επιμελητήριο και κατ΄ επέκταση για τη Χαλκιδική.
Η έναρξη της θητείας μας συνέπεσε με την αρχή της πανδημίας, γεγονός που μας εμπόδισε, κατά τα πρώτα τουλάχιστον χρόνια, να κινηθούμε όπως θα θέλαμε. Η αλήθεια είναι ότι στην πορεία δημιουργήσαμε μια δυνατή ομάδα με όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και είναι πραγματικά πολλά αυτά, που έχουμε καταφέρει. Στόχος μας παραμένει, μέσα από συνεργασίες και συνέργειες με τους υπόλοιπους φορείς του τόπου και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, να βοηθούμε τις επιχειρήσεις να αναπτύσσονται και να ανακαλύπτουν νέους δρόμους εξωστρέφειας. Επιδοτούμε τη συμμετοχή σε τοπικές και διεθνείς εκθέσεις της Ελλάδας και του εξωτερικού, πραγματοποιούμε συνεχώς εκπαιδευτικές δράσεις, ημερίδες, παίρνουμε μέρος σε ευρωπαϊκά προγράμματα και προσφέρουμε πραγματικά εργαλεία επιχειρηματικότητας και εξέλιξης. Ταυτόχρονα, χρηματοδοτούμε έρευνες για την επιχειρηματικότητα, την κλιματική αλλαγή και την αειφορική ανάπτυξη, προσπαθώντας να έχουμε ρεαλιστικά δεδομένα σχετικά με την εξέλιξη της επιχειρηματικότητας στον τόπο. Υπήρξαμε το πρώτο Επιμελητήριο της χώρας που ολοκλήρωσε τον ψηφιακό μετασχηματισμό του, με τη στήριξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αξιοποιώντας ευρωπαϊκά κονδύλια, έργο ιδιαίτερα σημαντικό και για τα μέλη μας και για τα στελέχη μας. Είναι πολλά αυτά που έχουν ήδη γίνει και πολλά όσα προγραμματίζονται. Το όνειρό μου είναι να συνεχιστεί αυτή η ανοδική πορεία, με υγιή όμως ανάπτυξη. Ήδη προγραμματίζουμε ένα Αναπτυξιακό Συνέδριο για το φθινόπωρο, μέσα από το οποίο θέλουμε να πάρουμε ουσιαστικές απαντήσεις και προτάσεις λύσεων για πολλά θέματα του τόπου και όχι μόνο επιχειρηματικότητας. Είναι σημαντικό να ορίσουμε ποια είναι η Χαλκιδική που θέλουμε για το 2030 και πώς θα καταφέρουμε να φτιάξουμε έναν τόπο με ισχυρή οικονομία, ισόρροπη ανάπτυξη και περιβαλλοντική ευθύνη, ελκυστικό ταυτόχρονα για τους επισκέπτες μας.
Σας ευχαριστούμε θερμά Πρόεδρε για την τόσο ενδιαφέρουσα αυτή συζήτηση και ευχόμαστε ευόδωση όλων των στόχων σας!
Copyright ©Katerina Marinaki. All Rights Reserverd. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η αναδημοσίευση, η αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς προηγούμενη γραπτή άδεια της κατόχου του Κατερίνας Μαρινάκη. Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.